Анотація
У статті розкрито тему формування особистості учня-читача як одне з основних завдань сучасної освіти. Висвітлено форми та засоби роботи шкільної бібліотеки щодо залучення читачів до книги та самостійного пошуку матеріалів, використовуючи комп’ютерні технології.
« Однією з істин моєї педагогічної віри є безмежна віра у виховну силу книжки. Розумна, натхненна книжка нерідко вирішує долю людини»
В. Сухомлинський.
Прогресивні представники вітчизняної педагогіки завжди розглядали шкільну бібліотеку як найважливішу ланку навчально-виховного процесу. Адже саме шкільна бібліотека стає для дитини першою в житті. А книга для людини була і буде вічним джерелом знань.
Реформування системи освіти та виховання вимагає пошуку нових шляхів перебудови бібліотечного обслуговування учасників навчально – виховного процесу на якісно новий рівень ро звитку.
Сучасному загальноосвітньому закладу вже потрібна нова модель бібліотеки, нові підходи до її діяльності. На даному етапі потрібні не тільки знання інформації, скільки здатність легко пристосовуватися до інформаційних умов, що змінюються. Один із шляхів вирішення цього зз зз завдання - навчати дітей працювати з книгою - навчальною і художньою.
Бібліотекар разом із учителем спроможний гарантувати якісний рівень освіти, бо тільки співпрацюючи, координуючи свої зусилля вони можуть виховати повноцінну духовну особистість.
До початку ХХ століття для передавання інформації використовували книги. Однак науково – технічний прогрес зробив людину безсилою в потоці друкованої, кіно-, теле- та іншої інформаційної продукції.
Щорічно в світі друкується близько 100 тисяч назв журналів шістдесятьма мовами,
5 млн. книг… І щоб не відстати від рівня сьогоднішнього дня, сучасному бібліотекарю потрібно дуже багато працювати над власним рівнем інтелекту. Адже, щоб порекомендувати чи віднайти читачеві потрібний матеріал, потрібно бути у цьому питанні обізнаному.
Розвиток науки і техніки спричинив появу сучасних інформаційних технологій. Використання комп’ютерів стало найважливішим прикладним аспектом і в бібліотечній справі. Тому бібліотекарі можуть використовувати ІКТ для :
- забезпечення читацьких потреб з метою підвищення якості навчання;
- розширення доступності національних і світових інформаційних ресурсів; користування фондами великих бібліотек; вивчення нових наук і здобуття різних знань за допомогою нових програм.
Загальноосвітня школа в Україні - це осередок освіти і виховання підростаючого покоління. Вона готує його до життя, навчає бути гідним громадянином нашої держави. Шкільна бібліотека - це осередок освіти і повинна утвердитись як центр духовного становлення особистостей, духовної культури школярів.
Структура фонду шкільної бібліотеки Попівської загальноосвітньої школи І – ІІ ступенів для учнів та вчителів сформована за такими розділами:
- фонд підручників та навчальних посібників;
- довідково-інформаційний фонд (словники, довідники, енциклопедії);
- фонд художньої літератури;
- фонд періодичних видань;
- науково-методична література для педагогів.
Якісний та кількісний склад фонду шкільної бібліотеки, що відповідає потребам учнів і педагогів, безпосередньо впливає на реалізацію мети школи - навчання та виховання учнів, надання їм оптимальних можливостей для отримання різнобічної освіти.
Складовою частиною довідково-інформаційної роботи є виховання в учнів культури читання. Мета її - навчити учнів самостійно, вільно використовувати довідково - інформаційний апарат як шкільної бібліотеки , так і будь – якої іншої.
У нашій бібліотеці використовуються різноманітні форми роботи по формуванню особистості учня - читача:
- проведення бібліотечних уроків, які допомагають школярам зорієнтуватися у книжковому світі, навчитися користуватися довідковою літературою;
- організовуються тематичні книжкові виставки « Дивосвіт рідної природи», « Знай, люби та бережи історію своєї Батьківщини», «У світі Космосу» , «Сторінками творчості великого Кобзаря»…
- спільно з учителем української літератури Богурською С.С. проводимо свята: «Вшановуємо материнську мову», « Рідна мово моя - не мовчи», «Подорож літературними сторінками», « Поети і письменники рідного краю», формуючи в учнів любов до рідної мови, художнього слова;
- презентації книжок;
- літературні ігри;
- конкурси, вікторини…
Свято « З книгою жити – з добром дружити»
Читання - це одне з основних джерел знань. Незалежно від того, ким стане маленький громадянин у майбутньому - він повинен бути ерудованим, швидко орієнтуватися в будь - якій інформації, з - поміж усього вміти вибрати головне, найцікавіше, а значить – бути справжнім читачем.
Нагородження кращих читачів шкільної бібліотеки.
Така система роботи допомагає читачам зорієнтуватися у книжковому світі, одержати необхідну інформацію, сприяє навчально- виховному процесу, інформаційній підтримці шкільної програми, активізації навчальної діяльності, залучає до книги, формує вдумливого читача.
За останні десятиріччя читання втратило популярність через засоби масової інформації , що полонять людську увагу. Нині, коли майже кожен учень має вдома комп’ютер, інтернет, перспектива щось відшукати в книжках виглядає не такою вже й привабливою, як у простіші часи. Щоб виправити це становище, головне завдання покладається на шкільного бібліотекаря, який повинен прищепити любов та повагу до книжки, всіма засобами пропагувати її та сформувати читача. З метою популяризації книги, ознайомлення дітей з історією її виникнення , виховання любові та бережного ставлення до книги, розвитку дитячого кругозору, формування читацьких інтересів , виховання культури спілкування та мовлення, в нашій школі проводиться щорічний традиційний Тиждень дитячої та юнацької книги : «Живи, Книго!». Діти мають змогу більше залучатися до бібліотечної справи. Спільно з учнівським самоврядуванням проводимо цікаві вікторини: «Юні читайлики», «У світі казки»; брейн – ринги «Всезнайко», «Цікавий світ»; бесіди «Як з’явилися перші книжки?», «Великі люди - бібліотекарі», « Як потрібно читати книгу?», «Правила поводження з книгою»;
свята «Гімн Книзі» , «Цей дивовижний світ - бібліотека», «Книга - найчистіша сутність людської душі»; посвята першокласників у читачі.
В нашій шкільній бібліотеці не тільки пропагують літературу, але приділяють велику увагу її збереженню. Систематично здійснюємо рейди -перевірки стану збереження підручників, організовуємо Операції «Живи, Книго!», завдяки яким продовжуємо життя нашим вірним друзям – книжкам.
Щоб поповнити фонд бібліотеки, щорічно проводимо Акцію «Подаруй бібліотеці книгу!». Залучаємо до цього спонсорів та місцеве самоврядування. Тематику книг визначаємо разом з учителями. На загальношкільних батьківських зборах завчасно повідомляємо про Акцію, тому батьки з розумінням ставляться до цього, адже новенькі книги із яскравими палітурками та малюнками із задоволенням читають їхні діти.
Тільки така різностороння робота може по-справжньому привернути увагу учнів до книги, прищепити любов до неї - цього багатого джерела ідей і почуттів. Бібліотекар повинен навчити школярів ставитися до читання, як до захоплюючої, але серйозної розумової роботи, споруджувати мости між книгою і читачем.
Інтерес до довідкової та науково-популярної літератури формують такі види позакласної роботи, як олімпіади, тематичні вечори, турніри кмітливих, предметні тижні, які проводять вчителі. Готуючись до позакласних заходів, учні приходять до бібліотеки. Тут діти можуть навчитися користуватися картотеками, познайомитися з тематичними добірками до свят.
Сучасні програми вимагають формування в учнів самостійно підготувати виступ, доповідь, реферат, конспект, які в навчальному процесі займають значне місце. Оволодіння вказаними вміннями та навичками базується на використанні специфічних методів аналізу та синтезу інформації, тобто на використанні можливостей бібліотеки, які включають знаходження потрібної літератури, знання джерел інформації, вміння працювати з ними. У бібліотеці учні під керівництвом бібліотекаря оволодівають технікою роботи з різноманітною літературою, набувають знань у процесі самостійної діяльності та використовують їх на уроках. Діти вчаться працювати з декількома джерелами одночасно, вибирати потрібну інформацію та створювати свою, робити виписки з газет та журналів і використовувати їх в навчальній діяльності.
Потрібно школярів навчити глибоко опановувати прочитані книги. Не секрет, що інколи читачам і в голову не приходить заглянути в передмову або післямову, щоб більше дізнатися про автора й час, коли написана книга. Ми повинні допомогти читачеві ознайомитися не тільки з біографіями письменників та історичною епохою, але і з такими естетичними і літературними поняттями, як сатира, гумор, трагедія, привчаючи відшукувати пояснення в довідниках.
Книга - це велике чудо, витворене людиною. Сотні людей працюють над її удосконаленням, щоб потім дати цей скарб у руки учневі. Але буває й так, що деякі діти не вміють цінувати книг, бо цього їх не навчили батьки. Адже любов до читання своїм малюкам повинні прищеплювати батьки ще з раннього дитинства. Щоб дитина цінувала книгу, треба утвердити в її серці красу пізнання світу. Якщо батьки школярів вдома читають і мають власну бібліотеку, то їх діти значно відрізняються від однолітків інтелектуальними здібностями, краще засвоюють навчальний матеріал, без труднощів швидко вивчають тексти та вірші напам’ять.
Книга - могутній вихователь. Видатний педагог В.О.Сухомлинський у своїй книзі «Сто порад учителеві писав: «…володійте умами своїх вихованців. Немає сильнішого засобу підкорити волю дитини, ніж підкорення її думок. Але владарювати над думками можна лише тоді, коли у вас багате, повнокровне життя у світі книжок. Найчутливіші, неповторно – індивідуальні, норовливі , «бунтівливі», непокірні натури й характери при вмілому підході стають книголюбами. Підкоряючи їх книжками й розумом». І це дійсно так. В нашій школі були учні , які не любили читати книжки, та й навчалися з небажання. Але мали естетичні смаки, артистичні здібності та талант перевтілюватись у різні образи та персонажі. Порадившись, разом з Радою бібліотеки та учнівським самоврядуванням «Україночка » , ми створили в бібліотеці гурток художньої самодіяльності «У світі казки» та запросили всіх бажаючих. Діти із задоволенням опановували сценічну майстерність, працювали над дикцією, інтонацією, рухами, жестами, мімікою … А найосновніше, що вони всі почали читати дуже багато казок , самостійно визначали, що інсценізуватимуть та наввипередки розподіляли між собою ролі.
Інсценізація казки «Білосніжка і семеро гномів»
Якщо замислитися над часом походження казок, то викликають здивування завжди актуальні казкові уроки, адже кожна епоха несе свою ієрархію цінностей та приписів, свою мораль. Казкова мораль завжди актуальна, в ній здебільшого вічні цінності, - краса, любов, віра, чесність, добро… Дійсно, у всіх казках позитивні герої красиві, чемні, добрі, або стають такими в результаті випробувань. Перемагає завжди добрий і чесний, а злий і жадібний програє та несе покарання або вмирає.
Отже, казка містить у собі очевидні усвідомлювані морально - етичні уроки, впливає на світогляд людини, її ціннісні орієнтації та психологічні якості
Інсценізація казки « Лисичка - сестричка та Вовк - панібрат»
Казка також виступає як інструмент психодіагностичної та психокорекційної роботи, яка спрямована на допомогу у самопізнанні, саморозкритті та духовно - психологічному зростанні особистості.
Мета сучасної школи - виростити всебічно розвинену, інформовану людину нової генерації, якій жити і працювати в ХХІ столітті. І ні в кого не викликає сумніву той факт, що шкільна бібліотека є сьогодні життєво важливим компонентом освіти і виховання . А досягти ми цього зможемо лише тоді, коли читання стане внутрішньою потребою кожного учня.
Як сказав Симон Соловейчик: «Школа залишається останнім бастіоном друкованого слова і останнім шансом, щоб потяг до читання взагалі зберігся і вижив».
Використана література:
- Сухомлинський В.О. « Батьківська педагогіка» Київ. Вид. «Радянська школа»1978р. (Ст.97-99)
- Сухомлинський В.О. « Сто порад учителеві» . Київ Вид. «Радянська школа» 1988р. (ст. 291 - 292)
|