Мета: виховувати любов до рідного краю , вміти шанувати славетні
імена наших земляків, берегти та примножувати всі багатства
Черкащини.
Вчитель: Для початку давайте з”ясуємо , що означає “рідний край”. Це поняття дуже широке. Через усе життя люди проносять любов до рідного краю. З особливим почуттям вони ставляться до тих місць де народилися , де проходило їх дитинство та юність, де проходять роки зрілого життя .
Нашою Батьківщиною ми вважаємо всю Україну. Але разом з тим під поняттям “рідний край” розуміють і порівняно невелику територію, яку займає село, місто та їх околиці .
Сьогодні ми будемо говорити про Черкащину, тобто середнє між великою Батьківщиною – Україною ( держава, де ми живемо ) та малою батьківщиною кожного з вас (село , де ви мешкаєте).
Села, як і люди, мають свої біографії І у кожного вона неповторна. Тільки у селі людина може так тісно спілкуватися з природою, розуміти її душею і серцем , милуватися неповторною красою. Наше село Попівка , є для вас маленькою Батьківщиною. В кожного є своя хата, стежина від якої скоро поведе вас у далекий пізнавальний світ.
Учень.
Моє рідне село.
Від Маньківки недалеко є село,
В якому я живу.
Воно єдине і найкраще
Я правду, друзі , вам кажу!
Це - Попівка, рідна й мила,
Де народилась і росту,
Бо тут – родина, друзі, школа
У яку щоднини я ходжу.
Для мене все тут любе й найдорожче –
Ставок і безкраї пшеничні поля
І шлях від школи і до дому
Мені ніяк не набрида.
Та що казати - слів немає,
Лиш можна висловитись так:
Попівка - ти мій рідний краю,
Тебе люблю я і гадаю,
Що в світі кращої немає!
Бо дух землі святий і рідний
Вдихаєш ти із дня у день.
Село моє, для мене ти єдине,
Я так кажу, бо я люблю тебе!
Вчитель. Серед областей нашої держави Черкаська – “ наймолодша дочка України”, бо була утворена пізніше від усіх – 7 січня 1954 року. До складу нової області ввійшли три міста обласного підпорядкування –Черкаси , Сміла, Умань і тридцять районів Київської , Полтавської, Кіровоградської та Вінницької областей. Площа Черкаської області становить 20,9 тис. кв. км .Обласний центр –м.Черкаси.
Учень. Моє село, Уманщина , Черкащина,
Що є рідніше, для нас, для всіх.
Хто тут народився,
Зробив свої перші кроки.
І , мабуть, немає ріднішого тобі
Куточка на землі, що сягає сивої давнини.
Вчитель. У самому центрі України , на берегах Дніпра , що перерізає навпіл наш край, розкинулись зелені луки, безкраї поля, сади і ліси Черкаської області.
Учень. Гляньте, яка Черкащина чарівна
Гарна, немов би казкова царівна
Сади , гаї , голубі небеса
Глибинна , бентежна , велична краса.
Учениця. Цікаво знати
Звідки пішла назва м.Черкаси ? Щодо цього існування існує кілька припущень.Ось одна з них. Князь Олег покликав черкесів (народи з Кавказу) , а пізніше за пограбунки і розбої, які вони чинили, вигнав їх геть.Черкеси пішли на південь і оселилися на берегах Дніпра , де їх почали називати черкасами – “воїни, войовничі люди”. Жителі сусідніх поселень Київської Русі Черкасами почали називати і місце, де жили черкеси.
Учень. Черкаси – обласний та районний центр. Місту вже більше 700 років.Протягом усієї історії Черкаси були в центрі історичних подій , які відбувалися в Україні.
Сьогодні це сучасне місто, що розкинулося вздовж берега Дніпра, з річковим портом. Його окрасою та культурними надбаннями є обласний музично-драматичний театр ім.Т.Г.Шевченка, обласний краєзнавчий музей. Діють також художній музей та музей книги “Кобзар”, ляльковий театр. В Черкасах є пам”ятники Т.Шевченкові, Б.Хмельницькому , І.Підкові, В.Симоненкові та іншим відомим людям , меморіальний комплекс на Пагорбі Слави.
Учениця. Черкаську область по праву називають Шевченковим краєм.Великий поет народився в с.Моринцях Звенигородського району. Поховали на Чернечій горі поблизу міста Канева..Для вшанування його пам”яті створено Шевченківський заповідник “Батьківщина Т.Шевченка” і Національний заповідник у м.Каневі.
Учень. Великий Кобзарю!
Ти живеш і в наші дні,
Ти з нами в праці і в борні
Ти з нами йдеш до сонця –сходу ,
Ти правди вільності пророк.
Учениця 1. Кобзарем ми його звемо,
Так від роду і до роду
Кожен вірш свій і тому
Він присвячував народу.
2. Ніжну матір і дитину
він прославив серцем чистим
Всю осяяв Україну
Поглядом він променистим.
3. Ось чому в сім”і великій
У саду квіток прекрасних
Буде жити він навіки,
Як безсмертний наш сучасник.
Учень. Умань – старовинне українське місто, яке розташоване в мальовничій місцевості на обох берегах невеличких річок Уманки і Кам”янки. В акті польського сейму від 1609 року згадується “пустош Умань” , яка була пожалувана брацлавському старості Калиновському.Зараз Умань –наш районний центр, друге за величеною місто області.
Учениця. Гордістю Умані є чудовий старовинний пак “Софіїївка”, започаткований в кінці 18 століття. Крім Софіївки в Умані є багато інших пам”яток культури і історії .
Для кого ж створено фонтани, гроти, арки
І що історія говорить нині ?
Все для Софії , дивної гречанки,
Котра була подібна до богині.
Вчитель. Зараз мені хочеться , щоб усі замислилися над тим, для чого ми живемо у цьому світі. Вважаю , що погодитесь зі мною , коли скажу , що наше призначення на землі – робити добро один одному, любити ближнього, рідний край , де народилися , свою Вітчизну.
Учень. Де степ широкий, наче море,
Де дише пахощами гай,
Де небо зоряне, прозоре –
То мій , святий, чкдовий край.
Учень. Де житом ниви зеленіють,
Де пісня жалібно луна ,
Де хати вишеньках біліють-
То мила, рідна сторона.
Вчитель. Дорогі діти! Шануйте свій народ, його мову, землю свою, рідний край , бо ми частинка вього цього рідного і близького. І якщо ви не живете в отчому домі , не забувайте своїх батьків, прийдіть до рідного порогу, провідайте те подвір”я , в якому пройшли перші ваші весни, напийтеся води з криниці , віддайте хвилини пам”яті перед цими святими оберегами вашого дитинства.
На завершення я хочу побажати усім вам справжньої любові до краю , де живете , до України. Хочу , щоб усі ми вірили в щасливе майбутнє нашої держави, щоб уміли боротися за її оновлення .А для цього варто вчитися , багато працювати над собою.
|